Close Menu
    Ostatnie wiadomości

    PiS na zakręcie, czyli ostatni dzwonek, by się ogarnąć

    2025-12-05 20:21

    Ochrona zdrowia w zapaści. Prezydent domaga się działań, rząd brnie w PR

    2025-12-05 20:06

    Ryszard Czarnecki: 2/3 imigrantów zarobkowych u nas to Ukraińcy…

    2025-12-05 19:50
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Dzieje się!
    • PiS na zakręcie, czyli ostatni dzwonek, by się ogarnąć
    • Ochrona zdrowia w zapaści. Prezydent domaga się działań, rząd brnie w PR
    • Ryszard Czarnecki: 2/3 imigrantów zarobkowych u nas to Ukraińcy…
    • Ryszard Czarnecki: Samorządowcy, dwukadencyjność, forum…
    • Ukraina zmęczona, USA bez cierpliwości. Polska w cieniu negocjacji
    • TSUE chce narzucić Polsce małżeństwa jednopłciowe
    • Ryszard Czarnecki: Masochizm antyojczyźniany
    • Ryszard Czarnecki: Obyś zył w ciekawych czasach! I żyjemy…
    Facebook X (Twitter)
    Inna PolitykaInna Polityka
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Ciekawostki i historia
    • Kultura
    • Opinie
    • Kontakt
    Inna PolitykaInna Polityka
    Strona główna»Wiadomości»Kampanie wyborcze aktywne mimo ciszy. Wyciek z platform Meta i Google
    Wiadomości

    Kampanie wyborcze aktywne mimo ciszy. Wyciek z platform Meta i Google

    Robert BagińskiRobert Bagiński2025-05-17 21:022 minuty czytania
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit Email
    Google Ads Transparency Center
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Choć zgodnie z prawem od północy 17 maja w Polsce obowiązuje cisza wyborcza, dane z oficjalnych bibliotek reklam Meta i Google wskazują, że płatne kampanie jednego z komitetów prezydenckich były nadal aktywne. To ujawnia istotną lukę między regulacjami prawa wyborczego a realiami cyfrowej reklamy, stawiając pytania o odpowiedzialność sztabów i platform technologicznych.

    Cyfrowy test ciszy wyborczej

    Cisza wyborcza rozpoczęła się w Polsce z chwilą wybicia północy z 16 na 17 maja i potrwa do godziny 21:00 w dniu głosowania. W tym czasie obowiązuje całkowity zakaz agitacji wyborczej – również w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach i serwisach streamingowych.

    Tymczasem dane z Meta Ad Library (Facebook i Instagram) oraz Google Ads Transparency Center (wyszukiwarka Google, sieć reklamowa, YouTube) wskazują, że co najmniej jeden komitet nie zawiesił płatnych emisji. Obie platformy w swoich publicznych bazach pokazują datę ostatniego wyświetlenia – 17 maja, czyli już po formalnym rozpoczęciu ciszy.

    Reklamy po północy. Co mówią dane?

    • Meta Ad Library ujawnia wszystkie aktywne oraz archiwalne reklamy polityczne. Jeżeli ostatni dzień ich emisji przypada na 17 maja, oznacza to, że były wyświetlane po północy, w czasie obowiązywania ciszy wyborczej.
    • Google Ads Transparency Center prezentuje analogiczne informacje. Reklamy z datą „ostatniego wyświetlenia: 17 maja” mogły być nadal widoczne w ekosystemie Google, w tym na YouTube i w wyszukiwarce.
    • W świetle przepisów Kodeksu wyborczego, każda forma agitacji w okresie ciszy – również online – stanowi potencjalne naruszenie prawa.

    Kto odpowiada za „cyfrowy wyciek agitacji”?

    Odpowiedzialność spoczywa na komitecie wyborczym. Nawet jeśli reklama została opublikowana wcześniej, to niedopilnowanie terminu zakończenia emisji nie zwalnia z odpowiedzialności prawnej. Platformy reklamowe wymagają ustawienia końcowej daty emisji – jej błędne określenie lub brak reakcji ze strony sztabu może zostać uznany za działanie zaniechane, ale skutki prawne pozostają.

    Zgłoszenia dotyczące naruszeń przyjmuje Państwowa Komisja Wyborcza oraz Policja, a postępowania mogą zakończyć się nałożeniem grzywny w wysokości do 1 000 000 zł.

    Cisza wyborcza a transparentność cyfrowa

    Celem ciszy wyborczej jest zapewnienie równych szans wszystkim kandydatom oraz stworzenie warunków do spokojnego podjęcia decyzji przez obywateli. Utrzymywanie aktywnych kampanii online, nawet przez niedopatrzenie, może zostać uznane za naruszenie zasad równości wyborów.

    Co więcej, przypadki takie jak ten ukazują niedoskonałości systemu nadzoru nad reklamą cyfrową, który w praktyce nie jest w stanie w czasie rzeczywistym egzekwować przepisów krajowych – zwłaszcza gdy chodzi o kampanie programowane automatycznie lub prowadzone z zagranicy.

    polityka strona główna wybory wybory prezydenckie 2025
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Podobne artykuły

    PiS na zakręcie, czyli ostatni dzwonek, by się ogarnąć

    2025-12-05 20:21

    Ochrona zdrowia w zapaści. Prezydent domaga się działań, rząd brnie w PR

    2025-12-05 20:06

    Ryszard Czarnecki: 2/3 imigrantów zarobkowych u nas to Ukraińcy…

    2025-12-05 19:50

    Ryszard Czarnecki: Samorządowcy, dwukadencyjność, forum…

    2025-11-30 18:14

    Ukraina zmęczona, USA bez cierpliwości. Polska w cieniu negocjacji

    2025-11-25 21:50

    TSUE chce narzucić Polsce małżeństwa jednopłciowe

    2025-11-25 20:44

    Komentarze wyłączone.

    Nie przegap
    Opinie

    PiS na zakręcie, czyli ostatni dzwonek, by się ogarnąć

    PiS znalazł się w momencie, w którym żaden sondaż nie jest już najważniejszy, bo prawdziwe…

    Ochrona zdrowia w zapaści. Prezydent domaga się działań, rząd brnie w PR

    2025-12-05 20:06

    Ryszard Czarnecki: 2/3 imigrantów zarobkowych u nas to Ukraińcy…

    2025-12-05 19:50

    Ryszard Czarnecki: Samorządowcy, dwukadencyjność, forum…

    2025-11-30 18:14
    Społeczności
    • Facebook
    • Twitter
    Ostatnie wiadomości

    PiS na zakręcie, czyli ostatni dzwonek, by się ogarnąć

    2025-12-05 20:21

    Ochrona zdrowia w zapaści. Prezydent domaga się działań, rząd brnie w PR

    2025-12-05 20:06

    Ryszard Czarnecki: 2/3 imigrantów zarobkowych u nas to Ukraińcy…

    2025-12-05 19:50

    Ryszard Czarnecki: Samorządowcy, dwukadencyjność, forum…

    2025-11-30 18:14
    Facebook X (Twitter)
    • Strona główna
    • Wiadomości
    • Polityka prywatności
    © 2025 https://innapolityka.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.